Vrydag 14 Junie 2013

Makalah PAI


BAB I
PENDAHULUAN
A.     LATAR BELAKANG
Ajaran Islam atau agama Islam adalah satu ajaran yang unik dan sangat jauh bedanya dengan ajaran ideologi atau isme buatan manusia. Kerana ia datang dari Tuhan pencipta alam dan pencipta manusia. Yang sangat tahu tentang ciptaan-Nya dan bagaimana hendak mengurus ciptaan-Nya agar selamat dan aman damai.
Di dalam ajaran Islam ada tiga aspek atau tiga bagian terpenting, yang terkait antara satu sama lain. Baik secara langsung maupun secara tidak langsung. Secara tersurat maupun yang tersirat. Secara sadar mahupun tidak sadar. Yaitu ajaran akidah, syariat dan tasawuf atau akhlak. Siapa yang ingin beragama Islam atau siapa saja yang ingin melaksanakan ajaran Islam di dalam kehidupan, wajib mempelajari ketiga-tiga aspek atau bahagian yang ada di dalam ajaran Islam ini. Wajib dipelajari ilmunya, diyakini, dihayati dan juga diamalkan.
Kalau satu-satu aspek saja kita terima dan pelajari tetapi meninggalkan aspek-aspek yang lain, ia sangat cacat dan timpang. Katalah kita pelajari akidahnya saja serta diyakini dengan meninggalkan aspek-aspek yang lain, seolah-olah Islam itu agama ketuhanan dan Tuhan tidak ada mempunyai peraturan dan peranan. Kalau syariatnya saja yang kita terima dan menolak pula aspek-aspek yang lain, Islam itu sudah seolah-olah Islam seperti ajaran ideologi. Manakala kalau akhlaknya saja diterima dengan meninggalkan aspek-aspek yang dua lagi, seolah-olah Islam itu hanya ajaran etika di dalam pergaulan atau etika kerja.
Firman Allah SWT: Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam dengan mematuhi segala hukum-hukumnya, dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata. (Al Baqarah: 208)
Oleh itu agama Islam tidak dapat diterima atau dipelajari di satu-satu aspek saja tetapi kenalah diterima kesemua aspeknya sekali. Barulah lengkap dan sempurna. Barulah indah dan berguna. Barulah dapat dilihat keagungan dan kebesaran Allah itu di dalam kehidupan manusia. Barulah berlaku di dalam masyarakat manusia itu keharmonian, keamanan dan kedamaian yang memang diidam-idamkan oleh manusia.Selain tidak boleh dipisahkan dan ada hubungkait, setiap aspek atau bahagian yang ada di dalam ajaran Islam itu juga mempunyai peranan yang tersendiri.

B.     TUJUAN
1.      Untuk mengetahui Peran-peran manusia dalam agama islam
2.      Untuk mengetahui pengertian dari peran akidah,akhlak tasawuf

C.     RUMUSAN MASALAH
1.      Apa yang dimaksud dari akidah,syariat dan tasawuf
2.      Cciri-ciri akidah,syariat, tasawuf

















BAB II
PEMBAHASAN
Setiap aspek sangat memberi kesan kepada fikiran, jiwa dan kehidupan lahir manusia. Sama ada di dalam kehidupan individu, kehidupan bermasyarakat dan lain-lainnya. Di sini kita akan menghuraikan peranan setiap aspek itu seperti berikut:
1)      PERANAN AKIDAH
Agar manusia percaya dan yakin bahawa dunia dan seluruh isinya ada penciptanya iaitu Tuhan Rabbul Alamin.Supaya manusia dapat membedakan di antara Khaliq dengan makhluk-Nya yang sangat berbeda. Maha Suci Dia daripada menyerupai sesuatu. Bahawa Tuhan itu adalah Zat yang tidak dapat difikirkan. Tidak dapat ditangkap oleh mata dan yang tidak dapat dikhayalkan. Tiada siapa mengetahui hakikat Zat-Nya kecuali Tuhan sendiri.Bahawa Tuhan itu Maha Pencipta, Maha Kuasa, Maha Berkehendak, Maha Mendengar, Maha Melihat dan Maha Besar. Tuhan itu tiada yang mencipta-Nya. Oleh itu Dia tidak ada permulaan dan tiada berkesudahan.Dia wajib disembah dan dibesarkan melalui ibadah dan ibadah itu pula telah ditentukan caranya.
Firman Allah SWT: Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah serta sujudlah dan beribadatlah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkan-Nya) serta kerjakanlah amal-amal kebajikan supaya kamu berjaya (di dunia dan di Akhirat). (Al Hajj: 77)
Tuhan ada mempunyai tentera dan kakitangan yang ghaib di kalangan malaikat yang mentaati dan membuat kerja-kerja Allah.
2)      PERANAN SYARIAT
Agar manusia tahu bahawa Allah SWT telah menyediakan/mempunyai peraturan dan perlembagaan hidup untuk manusia yang disampaikan melalui rasul-rasul-Nya. Supaya manusia selamat di dunia dan di Akhirat.Agar manusia yang menerima syariat-Nya hidup berdisiplin dan teratur, terurus dan tersusun.Agar manusia hidup di dalam sebuah masyarakat tidak merempuh dan melanggar hak asasi orang lain. Supaya terjamin ukhwah dan keharmonian hidup.Agar manusia pandai hidup cara yang sebaik-baiknya. Makan minum yang baik, pakaian yang baik, pergaulan yang baik, perhubungan yang baik, perkahwinan yang baik, menjaga kesihatan yang baik, bekerja secara baik, berekonomi secara baik, berpolitik secara baik, berkebudayaan secara baik, berjuang secara baik, berpendidikan secara baik dan lain-lain lagi.Agar manusia pandai menegakkan keadilan di dalam kehidupan dan pandai pula menghukum mengikut kesalahan supaya tidak ada makhluk Allah yang teraniaya dan tiada manusia melakukan sewenang-wenangnya terhadap manusia lain.Agar manusia pandai melantik pemimpin yang baik serta tahu untuk mentaati pemimpin.Pemimpin pula pandai mengurus dan mendidik pengikut-pengikutnya atau rakyatnya, tahu mengurus kehidupan dan apa yang diperlukan oleh mereka.Apabila manusia mengikut syariat Tuhan dalam semua aspek kehidupan mereka maka akan terlihatlah lambang-lambang kebesaran Allah (ayatullah) di dalam kehidupan mereka.Dengan syariat, manusia itu dapat melihat bahawa Tuhan itu Maha Bijaksana, Maha Pengatur dan Maha Pentadbir.Dengan syariat, manusia itu pandai berhubung atau berkomunikasi di antara sesama manusia agar perhubungan itu berjalan dengan baik.
Dengan syariat, manusia pandai berhubung dengan Tuhan sebagai Khaliqnya.
3)      PERANAN TASAWUF
Tasawuf adalah ilmu rasa (zauk). Ia adalah perasaan-perasaan yang timbul di dalam hati orang yang beriman atau orang yang bertaqwa, yang bersifat terpuji (mahmudah).
Contohnya:
 seperti rasa hamba, rasa merendah diri, rasa malu, rasa kasih, rasa bertimbang rasa, rasa simpati, rasa tawakal, rasa sabar, rasa redha, rasa pemurah, rasa kasihan, rasa pemaaf, rasa meminta maaf dan rasa cinta. Dari rasa-rasa tadi, ia mendorong manusia bertindak atau melahirkan rasa-rasa itu. Maka lahirlah buahnya di dalam kehidupan, yang dapat dilihat oleh mata iaitu akhlak mulia. Dapat dilihat seseorang itu pemurah, merendah diri, tenang, menolong orang, mengasihi orang, memberi maaf, meminta maaf dan lainlainnya. Di sini barulah kita faham, bahawa akhlak yang mulia itu adalah buah tasawuf. Asalnya adalah rasa-rasa yang di dalam semata-mata. Kemudian lahir dalam realiti kehidupan atau implimentasinya dari dorongan yang di dalam tadi.
Oleh itu tasawuf dengan akhlak adalah berhubung rapat satu sama lain. Tasawuf adalah yang batin, akhlak adalah yang lahir. Boleh juga dikatakan pokoknya adalah tasawuf manakala buahnya adalah akhlak yang mulia. Jadi tasawuf dengan akhlak tidak terpisah. Satu sama lain tidak terpisah. Ia ada hubung kait. Apabila tasawuf telah membuahkan akhlak yang mulia, maka di bawah ini kita akan membahas pula peranan akhlak yang mulia.
4)      PERANAN AKHLAK
Akhlak adalah disukai dan dipuji oleh Allah, oleh Rasul dan oleh seluruh manusia sama ada yang Islam mahupun yang bukan Islam. Maka ia bersifat sejagat. dari akhlak yang mulia, boleh menjalinkan kasih sayang di kalangan manusia sama ada manusia yang Islam mahupun manusia yang bukan Islam.  dari akhlak yang mulia, bagaimana hebat dan istimewa sekalipun manusia itu, dia tidak akan riyak dan sombong. dari akhlak yang mulia, manusia yang miskin tidak akan terbiar. Akan ada orang yang membela dan membantunya. tIdak ada orang yang rendah kedudukannya di dalam masyarakat yang akan terhina dan dihina.
Sentiasa ada orang yang bersimpati dan menolong orangorang yang susah dan mendapat kemalangan. Mereka tidak akan terbiar.
Kalau ada di kalangan manusia yang melakukan kesalahan dan kesilapan di kalangan sama-sama manusia, tidak akan berlaku permusuhan yang berpanjangan kerana yang benar bersegera memberi maaf dan yang salah bersegera juga meminta maaf.
Lahirlah masyarakat yang bertolak ansur serta berlapang dada berhadapan dengan bermacam-macam ragam dan kerenah manusia. Lahirlah masyarakat yang di antara satu sama lain mengutamakan orang lain. Akan lahirlah masyarakat yang adil. Kesannya, tidak ada di kalangan manusia yang terasa dizalimi dan teraniaya. Hasil daripada akhlak yang mulia, maka lahirlah masyarakat aman damai, selamat sejahtera, berkasih sayang dan harmoni.Dengan itu tidak berlaku di dalam masyarakat manusia halhal yang menakutkan yang datang daripada perbuatan manusia sesama manusia.Begitulah secara ringkasnya peranan setiap aspek yang ada di dalam agama Islam atau di dalam ajaran Islam. Di sini kita dapat lihat jika ajaran di dalam agama Islam dapat difahami, dihayati dan diamalkan oleh penganut-penganutnya, akan terjamin kesejahteraan sejagat.











BAB III
PENUTUP
1.      Kesimpulan
 Ada 3 aspek terpeting yaitu :
akidah agar manusia yakin kalau dunia dan beserta isinya hanya ciptaan allah SWT.
syariat agar manusia selamat dunia akhirat, karna allah telah member petunjuk tentang larangan dan apa yang telah diperintah kan untuk umatnya melalu rosul-rosulnya.
tasawuf atau akhlak timbul rasa syukur dari diri kita  bagi orang-orang yang beriman.

Saran
 Akidah,syariat,tasawuf atau akhlak, bagi siapa yang beragama islam atu menjalan syariah dalam kehidupan nya wajib mepelajari,menghayati,meyakini maupun mengamalkan. 

Geen opmerkings nie:

Plaas 'n opmerking